Myslite v malom
Páči sa Ti článok? Klikni na srdiečko 6„I amar prestan aen. Svet sa zmenil. Han matho ne nen. Cítim to vo vode. Han matho ned cae. Cítim to v pôde. A han noston ned gwilith. Cítim to vo zduchu.“
Toto je síce len poetický citát z filmu „Pán prsteňov“, ale dosť odráža dnešnú skutočnosť.
Svet sa totiž skutočne zmenil. Túto zmenu však nemôžete cítiť v chuti vody, dotknúť sa jej v hrudách hliny, alebo ju započuť v šepote vetra. Zmenilo sa niečo neviditeľné – aspoň pre väčšinu ľudí.
Zmenili sa totiž pravidlá hry. Najprv rozmachom internetu a teraz vďaka Svetovej ekonomickej kríze sa zmenili pravidlá hry zvanej podnikanie. Najväčšou srandou na tom celom je, že nikto nikomu nič nepovedal. Jednoducho krupiér zmenil hru, ale hráčom o tom nedal vedieť.
Tak ako v každej hre, aj tu je potrebné pravidlá poznať, aby sme vedeli byť úspešní. Ale pravidlá tejto hry sa zmenili v zlomku sekundy. Niekto proste luskol prstami a zmenil dámu na šachy, pritom vôbec nebral ohľad na všetkých tých ľudí, ktorí sa celý čas učili, ako správne zahrať partiu dámy. A tak máme zrazu státisíce ľudí a spoločností, ktorých vzdelanie sa v zlomku sekundy stalo skoro úplne bezvýznamným. Tí, ktorí majú dostatok peňazí a sú dostatočne veľkí, ešte môžu nejaký čas odolávať zmene, avšak menší hráči sa musia rýchlo učiť a prispôsobovať, lebo ich vyšachuje niekto rýchlejší.
Jednoducho, musíme sa s tým zmieriť. Staré pravidlá odchádzajú. „Zlaté mottá“ prestávajú fungovať. A jedno z nich, ktoré (aspoň čiastočne) mizne, je „Myslite vo veľkom (Think big)“.
Pozor, nemyslím tým, že by ste si nemali dávať veľké ciele!
Myslím tým, že ľudia prestávajú reagovať na „veľké“. Na veľké anonymné giganty, na veľké bigboardy a na veľké celostránkové reklamy v časopisoch. Karta sa začína trochu obracať a ľudia sa začínajú vracať k „menším“. K lokálnym predajniam, miestnym farmám a firmám, k malým blogom písaným jedným človekom, ale aj k „odporúčaniu od priateľa“ ako reklame.
Samozrejme – sú odvetvia a firmy, ktoré jednoducho môžu myslieť po starom (teda vo veľkom) aj dnes. Originálnu Coca-colu asi nezačne vyrábať miestny výrobca, tak isto ako pneumatiky alebo autá.
No človek, ktorý dnes vstupuje na pole podnikania, sa môže prispôsobiť tomuto trendu, a zaistiť si výhodu. Ako? Veľmi jednoducho – tak, že si určí svoj trh. Jednoducho sa rozhodne, komu chce predávať. Vyhraní si menšiu skupinu, v ktorej sa chce stať jednotkou a s ktorou bude mať skvelý vzťah. Napríklad jednotka medzi skejtermi v Žiline. Bude chodiť na akcie v Žiline, spozná sa s týmito ľuďmi, a vybuduje si publikum – teda skupinu ľudí, ktorá sa veľmi zaujíma o to, čo sa deje u neho v obchode. A je dosť možné, že sa stane aj „Myšlienkovým vodcom“, ku ktorému sa budú chodiť skejteri radiť.
Najlepšie je, že dnes ani nemusíte vystrčiť päty z domu, ak si chcete vybudovať publikum skejterov v Žiline. Alebo publikum ľudí po celom svete, ktorí radi pečú zákusky z vlastnoručne drvenej múky a zároveň počúvajú dychovku. Jediné, čo treba spraviť, je otvoriť si prehliadač, a začať sa angažovať. Či už začať blogovať, založiť skupinu na Facebooku, vytvoriť vlastnú stránku alebo tisíc iných možností.
Ale čo je podstatné – musíte to robiť úprimne. Nie preto, aby ste zarobili, a pchať reklamu všade kde je to možné. Skôr sa snažiť dať publiku užitočné informácie, ktoré určite ocenia, a tiež svoje názory na rôzne veci – toto má tú výhodu, že k sebe pritiahnete tých správnych ľudí, ktorí sú Vám podobní, a tí vytvoria silné jadro Vašej komunity. A od komunity k zákazníkovi to je už len krok (nevravím, že malý, ale je o dosť menší).
Samozrejme, keď hovorím „Myslite v malom“, nechcem tým povedať, že by človek nemal vybudovať niečo veľké. Prečo by nemohol vytvoriť spoločnosť, ktorá bude prinášať kvalitné a dobré veci do celého sveta. Aj toto sa dnes rýchlo mení. Dnes už na spoločnosť svetovej úrovne nepotrebujete tisíce zamestnancov a kancelárii. Niekomu stačí pár kamarátov a pripojenie na internet, niekto bude možno potrebovať vybaviť o niečo viac, ale možnosti sú obrovské. Aj svetovú spoločnosť viete vybudovať na „myslení v malom“. Vytvoriť si publikum v ďalekom zahraničí možno bude pre niekoho trocha ťažšie, no dá sa to.
Tak čo, hráte ešte podľa starých pravidiel?
Foto: goodfon.com
Asi na tom niečom bude, tiež si začínam v poslednej dobe všímať, že viac než veľké billboardy si ľudia (aspoň v mojom okolí) všímajú maličkosti a radšej nakupujú od domácich lokálnych výrobcov, než v supermarketoch.
To je hudba budúcnosti. Keby ľudia nakupovali od domácich vo svojom okolí, tak by tým povzbudili a oživili “vlastný región”.