Biznis v plnej nahote
Páči sa Ti článok? Klikni na srdiečko 12„Biznis v plnej nahote“ je kniha o značke Virgin, ktorá zastrešuje vyše 400 firiem vo viac ako 10-tich odvetviach, a o človeku, ktorý ju spolu s priateľmi založil, keď mal 20 – Richardovi Bransonovi.
Biznis v plnej nahote som si kúpil už pred niekoľkými rokmi, ale musím povedať, že vždy keď si túto knihu znova prečítam, napumpuje do mňa hromadu nadšenia a chuť niečo robiť. Keď ju čítate, cítite ducha Virgin, ktorý na Vás dýcha z každej strany – jednoduchý, trocha provokatívny a drzý. Pre mňa osobne je navyše veľkým smerovníkom a príkladom toho, ako sa dá robiť biznis tak, ako cítim, že je správne. Nie škrobene, ale s ľahkosťou a zábavou, a to aj na celosvetovej úrovni.
Trocha iná kniha, než aké ste zvyknutí
Nie je to ten typ knihy, ktorý obsahuje návod „Ako na to“, nie je to súbor tipov ako zvládať jednotlivé situácie, ktoré v podnikaní nastanú. Nepovie nám „Je správne robiť to a to, pretože Cambridgeské výskumy ukázali, že to má 90%-tnú úspešnosť“. Nebude Vás o ničom presviedčať.
Táto kniha je príbeh. Príbeh jednej značky, príbeh niekoľkých tisícok ľudí, príbeh mnohých spoločností. A tak ako z každého príbehu, aj z tohto si môžete zobrať ponaučenie. V prípade tejto knihy veľa ponaučení.
Myslím, že podtitul „Dobrodružstvá podnikateľa svetového formátu“ vystihol knihu veľmi dobre. Je to skutočne kniha vyskladaná z dobrodružstiev (príbehov), ktoré sa za tie dlhé roky vo Virgin udiali. Dozviete sa o úspechoch, ale aj neúspechoch, pokusoch, omyloch a tiež sa dobre nasmejete. Navyše je napísaná sviežim štýlom, veľmi dobre čitateľnou formou.
Kniha sa mi vždy čítala veľmi ľahko, aj keď sú v niektorých častiach zložité výrazy a cudzie slová (našťastie ich nie je nejako horibilne veľa). Možno je to tým, že sa celá nesie v takom „denníkovom“ nádychu – akoby Richard využil všetky skúsenosti so svojim mnohoročným písaním denníkov.
Aj keď kniha obsahuje málo „podnikateľských mantier“ (čo nie je nutne nevýhoda – pre mňa osobne skôr výhoda), tých niekoľko pravidiel (možno by bolo lepšie povedať „pozorovaní a postrehov“), ktoré tam nájdete, sa dá skutočne vyvážiť zlatom. Hlavne preto, že sú aplikovateľné všade, nezávisle na Vašej veľkosti, a sú neuveriteľne jednoduché. Proste je vidieť, že sú z praxe :).
Náhľad na skutočný biznis svetového formátu
Pre mňa osobne je iná a veľmi prínosná (a to je jedno z jej najväčších pozitív) niečím, čo by som nazval „uhol pohľadu“. Všetky knihy, ktoré som čítal, boli možno oveľa viac „praktické“ a menej „príbehové“. Tým boli viac užitočné pre menšie firmy aj na Slovenskej alebo regionálnej úrovni.
Ich uhol pohľadu bol však plochý, pozeral sa na to, ako do seba zapadajú kolieska v premazanom stroji firmy samotnej. Ale v žiadnej som nedostal taký náhľad na to, čo znamená skutočne robiť biznis na svetovej úrovni, čo znamená mať VEĽKÚ spoločnosť. Jednoducho pohľad na celú vec z vtáčej perspektívy. Na jednej strane – aká je to zodpovednosť nielen za firmu samotnú a jej zákazníkov, ale aj za celú planétu a všetkých ľudí kdekoľvek na svete. A na strane druhej – ako sa to v základe vôbec nelíši od vedenia malej firmy, alebo samostatnej činnosti. Stále je to o poskytovaní tej najlepšej služby, akú dokážete, za primeranú cenu, o prinášaní radosti a spokojnosti do života Vašich zákazníkov.
Ozajstné a konkrétne príklady
Samozrejme, v knihe tiež nájdete praktické veci pre dennodenné fungovanie Vašich „aktivít“, nech už je to podnikanie, remeslo alebo čokoľvek iné. A ako som už vravel – vždy hlavne formou ponaučení, ktoré vyplývajú z konkrétnych príbehov, a tak Vám neunikne kontext. Vždy presne viete, ako to autor myslí. Pochopíte, čo znamená Virgin, aké sú jej hodnoty, a možno sa rozhodnete veľa z nich začleniť do svojho vlastného biznisu.
Myslím, že knihu nádherne a stručne vystihol v hodnotení, ktoré nájdete na jej obale, majiteľ spoločnosti TREND holding – Oliver Brunovský:
Ako vidieť, biznis je celkom jednoduchá vec. Stačí mať na pamäti dve slová. Ľudia a služba. A vlastne ešte jedno – zábava.
Na záver.
Komu by som knihu odporúčal? Každému, kto hľadá nakopnutie a inšpiráciu. Tiež tým, ktorí chcú vidieť biznis „zhora“. A v neposlednom rade všetkým, ktorí chcú pochopiť a precítiť ducha Virgin.
Ten totiž z knihy úplne tryská, a pre mňa osobne to bolo asi to najpodstatnejšie, pretože som pochopil, že biznis je o robení toho, čo nám prináša radosť – nič viac, nič menej. Že je to jednoducho zábava :)
- Originálny názov: Business Strippd Bare
- Autor: Richard Branson.
Keď dočítam moje rozčítané knižky, možno si ju aj kúpim. Snáď nebudem sklamaná. Ten pán vyzerá celkom zaujímavo..